annekatrin12

Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

Sista veckan

Av annekatrin12 annekatrin12 - 4 juni 2012 06:53

Så var det då dags för sista veckans tävling!

Först vill jag berätta att jag har problem med min internetuppkoppling hemma så ibland kommer jag inte ut på nätet. Men kollar varje dag!

Förra veckan fick jag en fråga som jag inte kunde svara på. En som inte förstod vad som skulle göras. Jag kunde inte svara då det var en stor del av tävlingen vecka 7  .


Här är nu veckans tävling:


Som ni ser är denna början av sagan skriven i preteritum(tid). Det är de flesta sagor eller?

Nu gäller det för er att skriva om sagan till presens(nutid).



arla Mama Kotoring är urmodern som en gång skapade allt på jorden. Hon återfinns i många berättelser. En gång för mycket länge sedan, när Darla Mama Kotoring just hade skapat alla djur och växter, var alla glada och nöjda. Alla utom en.


Medan alla de andra dansade och sjöng och roade sig, så kunde den som lyssnade noga höra ett svagt snyftande. Darla Mama Kotoring satte örat till marken för att höra bättre. Hon funderade en stund. Sedan sa hon till sig själv:
- Jag måste ge mig iväg och ta reda på vad som händer där borta hos de levande. Vem är det som gråter?Darla Mama Kotoring


För att kunna se ordentligt ställde sig Darla Mama Kotoring på toppen av det högsta berget. Nere vid bergets fot samlades allt levande. Darla Mama Kotoring harklade sig. Det blev så tyst att inte ens pantern kunde smyga oupptäckt genom skogen. Det var nämligen inte varje dag som Darla Mama Kotoring tog till orda. När nu så skedde var alla väldigt spända och nyfikna på vad hon, som var deras skapare, kunde ha på hjärtat.


För er som är sugna på att läsa hela sagan finns den på:

http://www.ur.se/sagorivarlden/afrika/magen/frame_magen.html


  Anne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annekatrin12 annekatrin12 - 5 februari 2013 08:06

  Härligt se att ni jobbar! På torsdag tittar jag in en stund med Nigar! Hoppas vi ses då!   ...

Av annekatrin12 annekatrin12 - 28 januari 2013 13:15

Hej Allihop och välkomna tillbaka! Veckans uppgifter är att 1. Läsa texten: Möt en kramtjuv i köttrymden. 2. Skriva och sortera ord i substantiv, verb och adjektiv(ca 30 sammanlagt). Det kan ni göra här i bloggen. 3. Svara på frågorna om host...

Av annekatrin12 annekatrin12 - 26 november 2012 09:41

Då har vi bloggat färdigt för iår! Till nästa vecka ska ni ha läst ut boken och kunna svara på lite frågor här hos mig. Ni ska också kunna skriva en kort recension!    Vi ses nästa år här på bloggen! Då blir det lite grammatiktävlingar igen   ...

Av annekatrin12 annekatrin12 - 25 november 2012 13:14

Vad duktiga ni varit nu!!!!!!!!!   

Av annekatrin12 annekatrin12 - 23 november 2012 07:42

Snyggt jobbat!   Ibrahim du har lite som jag vill att du titta på! Du kan ju komma ner under dagen ...

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bokblogg fyran

Fyran


Ovido - Quiz & Flashcards